هرساعت مرگ۲نفر درتصادفات رانندگی ،
“افزایش قربانیان تصادف ها و مقصران بی مجازات.”
براساس آخرین آمار پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا، از 24 اسفند
سال گذشته تا 13 فروردین ماه جاری و در طول تعطیلات، 97 هزار
تصادف رانندگی منجر به جرح و مرگ در سفرهای نوروزی در کشور
رخ داده است.
دراین باره ،پایگاه اطلاع رسانی پلیس به نقل از سردار محمد باقر
سلیمی،معاون عملیات پلیس راهور فراجا نوشت: از بیست و
چهارم اسفند 1402 تا سیزدهم فروردین ماه جاری، ۹۷ هزار
تصادف در سراسر کشور رخ داد؛ در این تصادفات ۷۶۹ نفر
جان خود را از دست دادند که به صورت میانگین روزانه 5/40
نفر را از دست دادهایم، همچنین در این تصادفات، ۲۰ هزار و
۲۱۴ نفر زخمی و به صورت میانگین روزانه یک هزار و ۱۱۵
نفر در تصادفات مجروح شدهاند.
همچنین ،سردار سیدتیمور حسینی،رییس پلیس راهور فراجا
اعلام کرد که درتصادف های نوروزامسال ، ۹۰ درصد خودروهای
دخیل از نوع خودروهای داخلی و ۱۰ درصد از نوع خودروهای
خارجی بودند.
به گفته وی،سهم شماره گذاری خودروهای داخلی ۸۸ درصد
و خودروهای خارجی ۱۲ درصد است و محتوای آمار ۹۰ درصدی
تصادفات نشان میدهد که خودروهای داخلی بیشتر در
تصادفات دخالت وسهم داشتند.
سردار حسینی یادآور شد: سهم انواع خودروها در تصادفات
مشخص است؛ به طور مثال انواع پژو ۳۰ درصد سهم تصادف
داشتند، درحالی که سهم شماره گذاری آنها ۲۷ درصد است.
بررسی های کارشناسی نشان می دهد مهمترین علل افزایش
قابل توجه وتاسف انگیز قربانیان حوادث جاده ای درکشور بیشتر
به 3 عامل کیفیت و ایمنی خودروها، فرهنگ رانندگی و رعایت
مقررات و کیفیت جاده ها برمی گردد.
دراین میان یکی از عواملی که بسیار مورد توجه است، کیفیت
خودروهای ساخت داخل است که پلیس راهنمایی ورانندگی
بارها انتقادات صریح وروشنی درباره آن ابراز وآن رابه عنوان
مهمترین عامل افزایش قربانیان تصادف های جاده ای ذکر
کرده است.
وی با طرح این سوال که وقتی در هر ساعت ۲ نفر در تصادفات
رانندگی کشته میشوند می شود خودروساز بگوید نقشی
ندارم! ادامه داد: در تمام دنیا ورق خودرو از فولاد کم کربن
ساخته می شود نه ورق حلبی سه لایه، لذا نباید به گونه ای
باشد که چیزی را تولید کنیم که آلت قتاله باشد.
گمشده ای به نام فرهنگ رانندگی
بااین حال کیفیت خودروها تنها عامل افزایش قربانیان تصادفات
رانندگی جاده ای نیست. بلکه بی توجهی بخش بزرگی از رانندگان
به فرهنگ رانندگی که شاه بیت آن رعایت مقررات است،در این
میان نقش بزرگی دارد.
سرعت و سبقت غیرمجاز، خواب آلودگی رانندگان و اجتناب از
استراحت با هدف زود رسیدن به مقصد، انحراف به چپ، بی
حوصلگی و عدم تسلط به اعصاب در رعایت سرعت مجاز؛ به
خصوص در شرایط ترافیکی و شیوع این تفکر نادرست که هر
کس سرعت مجاز می راند: کار نابلد، ناشی و بچه مثبت است
و بروز حادثه هم مختص دیگران است، مهمترین محورهای
مغفول مانده فرهنگ رانندگی است که باعث بروز حوادث تلخ
شده می شود.
این چنین است که به نظر می رسد نیاز باشد یک شورای
فرادستگاهی به عنوان رگولاتور یا تنظیم کننده با حضور تمام
ذینفعان امر رانندگی؛ از خودروسازان گرفته تا دستگاه های
فرهنگی و جاده سازان و مانند آن تشکیل شده و با تفکیک
وظایف هر بخش برای آنان وظیفه مشخص با فرجه قانونی
مکفی برای اجرا، تعیین نماید.
سرانجام هم هردستگاه یا بخشی که دراجرای وظایف خود کوتاهی
کرداز طریق تهیه پیوست قانونی توسط مدعی العموم، به عنوان
مقصر افزایش تصادفات معرفی وبا قاطعیت وبدون اغماض مجازات
گرددتا جان و مال مردم از گزند تصادفات ویران کننده رانندگی
محفوظ بماند.
روزنامه اطلاعات 1403/01/16 صفحه 8