توفیقی الهی قبول نصیحت
آسمان آبی
۱۴۰۴-۰۱-۱۷
اشعار معاصر , مطالب خواندنی
339 بازدید
شاید این مطالب برایتان مفید باشد
توفیقی الهی قبول نصیحت، واعظ نفسانی. شعر مزبور، در راستای حدیث امام باقر(ع) است که فرمود: مومن نیازمند سه خصلت است: توفیق الهی، واعظ درونی و قبول سخن از کسی که او را نصیحت میکند(کتاب بحارالانوار جلد 75 صفحه 65).
نصیحت پذیری مومنان سفارش قرآن کریم و بزرگان دین است.
توفیقی الهی قبول نصیحت
چـه خــوش تـوفـیـق ربـانـی در انـسـان
کـه گــردانــد تــرا تــا عــرش رحـمــان
—–
ز تـوفـیـق الـهـی مـسـت و مـدهـوش
ز-جـام شــام قـدرش رفتـه از هـوش
—–
ترا گـر نـور ایمـان و یقینـت شعلـه گردد
زعشـق خالق سبحـان دلت دیوانه گردد
—–
جمالش را نگر در خصـلـت روح پرستش
کـه گـردانـد بـشر را در صـفـای آفرینش
—–
گـرت در وعـظ خـود، جـویـی تـو میـزان
شوی در نـفـس خــود مـشـتـاق جـانان
—–
رهـی از هـر خـطــا در سـاحـت جــان
رسـانـی خـویـش، تـا کـاخ گـلـسـتــان
—–
تمنا گر شدت از ماه رخسان، آسمانت
بجو-از پرتو شمس ضحی، ابـرو کمانت
—–
ز قــرآن قــوس ادنـی، جـو قـریـنـت
سـحـابـت از رســولان شـد، ثمیـنـت
—–
علم کن واعظ نفسانی خود در سماوات
مبادا ره زند، شیطـانت، از فخـر کرامات
—–
بجو از خود حساب نفس در میزان هستی
حذر کن از حسـاب نفس انـدر خودپرستی
—–
منم “شیـدا” ز توفیـق الهی مسـت جانان
بجـویـم، سـاغـر سحـاری از سـرو خرامان
—–
تک بیت:
گـــرت مــاه رخــشـــان، تـــرا آرزوست
پذیرا، نصیحت زشمسی که فرزانه خوست
سروده: “شیدا” فروردین 1404
“توفیقی الهی قبول نصیحت”
—–
شاه کلیدی برای تهذیب نفس:
نصیحت پذیری مومنان سفارش قرآن کریم و بزرگان دین است.
پس هر مسمانی باید خود را محتاج پند و اندرز دیگران بداند که بتواند گفتار و رفتار خود را در راه تقرب به خداوند متعال اصلاح کند.
بهره مندی از نصایح دیگران و آنچه دلسوزان ما در طول زندگی آموختهاند، کمک بزرگی به ما است.
برای استفاده بهتر از فرصت کوتاه عمر، خطا و اشتباه کمتر و دستیابی بهتر به خیرات و برکات زندگی است.
به طوری که امیرالمومنین علی (علیه السلام) در این باره می فرمایند: هر کس نصیحت پذیر باشد از رسوایی در امان خواهد بود.
یک راه مهم برای رسیدن به عاقبت بخیری، روحیه ی پند پذیری و نصیحت پذیری است.
طبق روایات دشمن سعادت و رستگاری ما انسان ها نفس خودبین ماست که این بزرگترین مانع برای راه هدایت ما انسان هاست.
پس لازم است که قبل از تهذیب نفس، دشمن درون را رام كنیم.
قرآن کریم هم تعلیم را قبل از تزکیه ذکر می کند. در واقع تعلیم و یادگیری از راه پند و اندرز و نصیحت، مقدمه ی تزكیه و تهذیب روح است.
اساسا یكى از مهمترین تفاوت هاى انسان با حیوانات:
این است كه حیوان اندرز پذیر نیست و صاحب یا نگهبان حیوانات، ناچار می شوند كه به ضرب شلاق، آنها را به راه بیاورند و از خطر و ناراحتی ها دور سازد.
انسان عاقل، می داند نصایح خداوند متعال و فرستادگانش یا حتی پندهای پدر و مادر یا اساتید، جز خیر و صلاح او نیست.
بنابراین نصیحت ها را می پذیرد و مودبانه به راهنمایى هایی که می شود گردن می گذارد.
اما گاهى، افرادی هم پیدا می شوند بر خلاف انتظار، اندرز افراد خیرخواه را نپذیرفته و خطاى خود را ادامه می دهند.
کلام مبارک حضرت امیرالمومنین(علیه السلام) هم همین را می رساند که می فرمایند:
تا قبل از این که از زمانه سختی ببیـنید و خودتان تجربه ی تلخی داشته باشید، از تجارب و نصیحت های دیگران استفاده کنید که این “منش انسانی” است.
مادر موسی نگر با دلنوازش
بین مقام مـادر و مِـهر و وفایش
مِـهر فرزندی بود عین الحیـاتش
—–
طفل از مـادر فـرا گیـرد ادب را
طفل-از مـادر فـرا گیـرد چمن را
با دوستانتان به اشتراک بگذارید