مدیرعامل سازمان مديريت و نظارت بر تاکسيرانی شهرداری اصفهان با
اشاره به حدود 9000 دستگاه تاکسی زرد رنگ «پلاک قرمز» در شهر
اصفهان گفت: حدود 7200 دستگاه معادل 80 درصد آنها بالای 10 سال
سن دارند و فرسوده اند.
محمد پرورش افزود: بیشتر این تاکسی های فرسوده در شهر تردد دارند
و نوسازی تاکسی های فرسوده اصفهان نیازمند تسهیلات بانکی کم بهره
است.
وی با بیان این که میانگین سن تاکسی های زرد رنگ شهر اصفهان بالای
12 سال است گفت: سازمان مديريت و نظارت بر تاکسيرانی شهرداری
اصفهان شهریور ماه پارسال طرح تحول ناوگان تاکسیرانی را برای افزایش
عمر متوسط ناوگان و همچنین از رده خارج کردن تاکسی های فرسوده تهیه
کرد که اسقاط بدون جایگزین و نیز اسقاط تاکسی فرسوده با خودرو نو جایگزین
از موارد طرح یاد شده است.
از سال 1401 و طی 3 سال 6000 تاکسی فرسوده با پرداخت تسهیلات بانکی
نوسازی شود ولی به دلیل عدم تمکن مالی رانندگان تاکسی و همچنین کوتاهی
در پرداخت تسهیلات بانکی این کار محقق نشد.
پرورش گفت: در 29 دی ماه 1401 طی جلسه ای که با حضور علی سلاجقه
رییس سازمان حفاظت محیط زیست و همچنین معاون عمرانی وزارت کشور در
محل استانداری اصفهان برگزار گردید، مصوب شد 2000 دستگاه تاکسی فرسوده
شهر اصفهان از محل تسهیلات صندوق ملی محیط زیست، نوسازی و 3000
دستگاه تاکسی فرسوده دیگر نیز با حمایت های وزارت کشور نوسازی شود که آن
مصوبه هم محقق نشد.
وی افزود: طی جلسه ای که امسال با مسئولان صندوق ملی محیط زیست در دفتر
شهردار اصفهان برای نوسازی ناوگان فرسوده تاکسیرانی اصفهان برگزار گردید، مقرر
شد 1000 دستگاه تاکسی فرسوده این شهر با استفاده از تسهیلات صندوق ملی محیط
زیست نوسازی شود و برای این کار قرار شد 100 میلیارد تومان اعتبار از صندوق ملی
محیط زیست و 100 میلیارد تومان نیز شهرداری در یک بانک بلوکه کنند تا از امتیاز آن،
تسهیلات بانکی کم بهره به رانندگان تاکسی پرداخت شود تا روند نوسازی تسریع شود
ولی متاسفانه علیرغم پیگیری های متعدد شهرداری اصفهان ولی هنوز مسئولان
صندوق ملی محیط زیست اعتباری تخصیص ندادند.
مدیرعامل سازمان مديريت و نظارت بر تاکسيرانی شهرداری اصفهان با بیان این که عدم
توان مالی بسیاری از رانندگان برای نوسازی تاکسی فرسوده و همچنین افزایش سالانه
قیمت هر دستگاه تاکسی نو از چالش های جدی برای نوسازی ناوگان تاکسی شهر
اصفهان است گفت: تمام هزینه نوسازی هر دستگاه تاکسی فرسوده بر عهده راننده است
و دولت هیچ کمک به رانندگان برای نوسازی تاکسی فرسوده نمی کند.
پرورش با اشاره به این که هر دستگاه خودرو سمند در سال 1400 حدود 155 میلیون
تومان بود و پارسال 270 میلیون تومان شد و امسال نیز هر دستگاه خودور سمند به
360 میلیون تومان افزایش یافته است گفت: با افزایش قیمت خودرو در عمل بسیاری
رانندگان نمی توانند تاکسی خود را نوسازی کنند و فقط می توان از طریق پرداخت تسهیلات
بانکی کم بهره به رانندگان برای نوسازی تاکسی ها کمک کرد.
وی با بیان این که مراکز اسقاط خودرو فرسوده در اصفهان، هر تاکسی فرسوده را بین 63
میلیون تا 110میلیون تومان می خرند که این قیمت به نوع خودرو بستگی دارد افزود: هر
دستگاه تاکسی فرسوده که اسقاط می شود، یک دستگاه سمند سورن پلاس جایگزین آن
خواهد شد و در حال حاضر قیمت این خودرو 373 میلیون تومان است و بسیاری از رانندگان
تاکسی نمی توانند مابه التفاوت یک تاکسی فرسوده با تاکسی نو را از جیب بپردازند و اگر
تسهیلات بانکی کم بهره برای نوسازی تاکسی های اصفهان پرداخت نشود، تاکسی های
فرسوده اصفهان عملا نوسازی نخواهند شد.
مدیرعامل سازمان مديريت و نظارت بر تاکسيرانی شهرداری اصفهان گفت: از سال 1400 تا
1401 حدود 400 دستگاه تاکسی شهر اصفهان نوسازی و حدود 200 دستگاه تاکسی نیز
بدون جایگزین اسقاط شد ولی تسریع در نوسازی تاکسی های فرسوده شهر اصفهان نیازمند
تسهیلات ویژه بانکی است.
پرورش افزود: بیشتر تاکسی های برقی در کشور وارداتی است و قیمت بالایی هم دارند و بدون
حمایت مالی دولت عملا امکان جایگزینی تاکسی های برقی با تاکسی فرسوده بنزین سوز و یا
گاز سوز در شهر اصفهان وجود ندارد.
اصفهان – خبرنگار اطلاعات – محمدرضا کلاهدوزان – 25/09/1402