بافت تاریخی اصفهان یادگار دوران شکوفاییِ معماری

بافت تاریخی اصفهان یادگار دوران شکوفاییِ معماری
شکل‎گیری زیبای هر محله حول مسجد و بازار و اتصال محله‎ها توسط کوچه‌ها و تشکیل شهری به نام اصفهان حکایت از تفکر شهرسازی در پیشینه این دیار دارد.
ولی بافت تاریخی این شهر، زخم‌خورده دوران مختلف تاریخی بوده و کج‌ سلیقگی‎ها و منفعت‌طلبی‌ها آن را دستخوش تغییر قرار داده، به نحوی که یکپارچگی آن با تعریض گذرها و خیابان‎کشی‌ها دگرگون شده است.

تخریب بافت تاریخی اصفهان در پی ساخت خیابان‌های عمودی و افقی و همچنین خدمات‌رسانی‎های نامناسب شکل گرفت. همین امر سبب مهاجرت ساکنان اصلی آن شده و زمینه اسکان افراد غیربومی را فراهم کرده است. آن طور که معلوم است، اصفهان دیگر بافت یکپارچه گذشته را ندارد.
اینک 1700 هکتار بافت تاریخی اصفهان به صورت لکه‌هایی در مناطق مختلف این شهر باقی مانده است. با تداوم خیابان‎کشی‎ها و تعریض گذرها و ورود ماشین‌ها به مرکز بافت، آینده نامعلومی را برای آن رقم زده است.
همان‌طور که با ساخت خیابان «طیّب»، دروازه «دربِ کوشک» تنها دروازه باقی‎مانده شهر، نابود شد یا با احداث خیابان «میرداماد»، این منطقه شاکله اصلی خود را از دست داد.

متاسفانه در طرح‎های تفصیلی برای ساختمان‎سازی در بافت تاریخی، فقط محدودیت ارتفاع لحاظ شده است. خانه‎هایی در این پهنه ساخته می‎شوند که هیچ سنخیتی با بافت و معماری دیار نصف جهان ندارد. در حالی که خانه‏ های منطبق با بافت این خطه باید دارای حیاط مرکزی باشد.

خبرنگار اطلاعات – محمدرضا کلاهدوزان

متن کامل گزارش در روزنامه اطلاعات  1402/06/19  صفحه 7 

درباره ی سپهر5

سلام دوست مهربان ، ما آماده دریافت نظرات و راهنمایی های شما در مورد وب سایت پنج آسمان هستیم. روزنامه اطلاعات در خدمت مردم.

مطلب پیشنهادی

دستگاه مِه ساز امنیتی پیشگیری از سرقت در اصفهان تولید شد

شرکت دانش بنیان تابان گوهر نفیس دستگاهی طراحی و تولید کرده که با انتشار  مِه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *