بزودی اتصال ریلی ایران اقیانوس هند

اتصال ریلی ایران اقیانوس هند تا ۶ ماه آینده – با نزدیک شدن به پایان عملیات اجرایی راه‌آهن چابهار–زاهدان، سواحل مکران در آستانه تحولی تاریخی قرار گرفت. پروژه‌ای که با پیوند دریا و ریل، ایران را به هاب لجستیکی اوراسیا و مسیر اصلی ترانزیت میان هند، روسیه و آسیای مرکزی تبدیل می‌کند.

پروژه ریلی ایران به اقیانوس هند
پروژه ریلی ایران به اقیانوس هند تا 6 ماه آینده.

بزودی اتصال ریلی ایران اقیانوس هند

گروه اقتصادی خبرگزاری فارس
پروژه عظیم راه‌آهن چابهار–زاهدان که از سال‌ها پیش به‌ عنوان شریان حیاتی جنوب شرق کشور آغاز شده بود، اکنون در آستانه تکمیل است.
جبارعلی ذاکری، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن ایران
عملیات اجرایی این خط تا شش ماه آینده به پایان می‌رسد و سه ماه پس از آن وارد مرحله بهره‌برداری خواهد شد.
ذاکری در دیدار با رودرا گاوراو شرست، سفیر هند در تهران
ذاکری ضمن تأکید بر اهمیت کریدور بین‌المللی شمال–جنوب (INSTC) گفت:
که توسعه این مسیر از اولویت‌های اصلی راه‌آهن ایران است و با همکاری کشورهای عضو، می‌توان ظرفیت ترانزیتی ایران را چند برابر کرد.
او با اشاره به حمل ‌و نقل ترکیبی میان بندر بمبئی و بندر چابهار افزود:
با گسترش همکاری‌های هند و روسیه، ظرفیت قابل‌توجهی برای ترانزیت بار در این مسیر ایجاد خواهد شد.
مدیرعامل راه‌آهن همچنین از پیگیری اتصال ریلی افغانستان و هند از مسیر چابهار خبر داد. این اتصالی که به گفته ذاکری، زمان و هزینه حمل بار میان دو کشور را به ‌شدت کاهش خواهد داد.
از سوی دیگر، روند توسعه چابهار به‌ عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران با شتابی بی‌سابقه در حال پیشرفت است.
تا کنون بیش از ۲۴۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در طرح‌های بندری و ریلی این منطقه انجام شده است.
نقشه اصال ریلی ایران به اقیانوس هند
نقشه اصال ریلی ایران به اقیانوس هند
تلاش موفق در ریل گذاری
به گفته مقام‌های سازمان بنادر، این بندر به «کارگاه بزرگ توسعه جنوب شرق کشور» تبدیل شد.
پیشرفت ۸۴ درصدی پروژه راه‌آهن چابهار–زاهدان و رکورد ریل‌گذاری ۵۰ کیلومتر در ماه.
تلاش موفق حمل و نقل کشوری در ریل گذاری، نشانه‌ای از عزم جدی دولت برای تکمیل این حلقه مفقوده شبکه ریلی کشور است.
عباس خطیبی، معاون ساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور  این پروژه را «نقطه عطفی در تاریخ ریلی ایران» دانست.
وی تأکید کرد که با تکمیل این خط، چابهار به شبکه ریلی سراسری متصل و مسیر ارتباطی ایران با آسیای مرکزی کوتاه‌تر می‌شود.
“نقش هند در اتصال ریلی ایران اقیانوس هند”
در سطح بین‌المللی، نقش هند در توسعه بندر چابهار قابل‌توجه است.
شرکت IPGL هند طبق قرارداد ده ‌ساله‌ای متعهد به سرمایه‌گذاری ۳۷۰ میلیون دلاری و ارائه ۲۵۰ میلیون دلار خط اعتباری برای تجهیز بندر شد.
از زمان آغاز همکاری هند در سال ۲۰۱۸ تا کنون، بیش از ۸.۷ میلیون تن کالا از طریق چابهار جابه‌جا شد.
فعالیت کانتینری هند در سال ۲۰۲۴ میلادی حدود سه برابر افزایش یافت.
کارشناسان معتقدند اتصال ریلی چابهار، نقطه تکمیل کریدور شمال–جنوب و حلقه اتصال جنوب آسیا به اروپا از مسیر ایران است.
مسیر ریلی در حال اجرا می‌تواند جایگاه ژئواکونومیک ایران را از یک مسیر محلی، به محور ترانزیت اوراسیا ارتقا دهد.
این پروژه ریلی، فرصت بی‌بدیلی برای کشورهای محصور در خشکی آسیای مرکزی فراهم آورد.
حسن کریم‌نیا، کارشناس ترانزیت، می‌گوید:
چابهار در تلاقی دو کریدور بین‌المللی ITI و CPEC قرار دارد و با توسعه زیرساخت‌های پشتیبان، می‌تواند به قطب لجستیکی منطقه تبدیل شود.
عبور کانتینرهای هند از مرز ۶۰ هزار TEU گذشت.
چابهار امروز نه ‌تنها بندر، بلکه نماد راهبردی پیوند ایران با اقتصاد جهانی است.
تکمیل راه‌آهن و توسعه فاز دوم بندر شهید بهشتی، گامی است برای تثبیت جایگاه ایران.
با پایان یافتن این پروژه، ایران به ‌عنوان دروازه طلایی تجارت اوراسیا و نقطه اتصال اقیانوس هند به قلب قاره کهن خواهد بود.
************
تولید ریل محصول استراتژیک ایران
“از اهداف شرکت ذوب آهن اصفهان” مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان گفت:
ذوب آهن اصفهان در سال 1402، ۵۰۰ هزار و ۸۰۱ تن میلگرد و ۸۸۶ هزار و ۴۲۲ تن تیر آهن تولید کرد.
شرکت ذوب آهن اصفهان به عنوان تنها تولیدکننده انحصاری ریل در کشور است.
ادامه مطلب..    

درباره ی آسمان آبی

سلام دوست عزیز ، ما آماده دریافت نظرات و پیشنهادات شما در مورد وب سایت پنج آسمان هستیم.

مطلب پیشنهادی

مسعود پزشکیان شاخص

حفظ محیط‌زیست خط قرمز

حفظ محیط‌زیست خط قرمز – پزشکیان: انتقال پایتخت، یک اجبار است. رئیس جمهور گفت: زمانی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *