ایده برتر جهان برای طراحی کیف الکترونیک آریا

گفتگو با مدیرعامل شرکت داده پردازی شعله آریا:
از طراحی “نرم افزار مدیریت فعالیت پالایشگاه”
تا کسب عنوان “ایده برتر جهان”

مقدمه: در ظهر یک روز پاییزی سرپرستی روزنامه اطلاعات اصفهان قرار مصاحبه با یکی از مدیران جوان و موفق گذاشت.

این بار مدیرعامل شرکت داده پردازی شعله آریا مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان. در بدو ورود مهندس رادفر

مدیرعامل توانمند و پر انرژی این شرکت از ما استقبال کرد. بیان گرم و سخن گفتن از موفقیت ها و البته مشکلات، در مسیر

توسعه شرکت های دانش بنیان از نکات بارز این گفتگوی دو ساعته با این نخبه جوان بود.

تشکیل یک شرکت و کمک به قطع وابستگی از کشورهای خارجی 

مهندس رادفر از 12 سال پیش یاد کرد. برای نخستین بار ایده شکل گیری این شرکت در ذهنش جرقه زد. او گفت در آن سال ها در منطقه عسلویه کار می کردم. با شروع توسعه میادین نفت و گاز مشاهده می کردم که ادوات مهندسی خارجی که در این صنایع استفاده می شد پس از عدم حضور شرکت های خارجی در کشور، به صنایع ما داده نمی شد و با مشکلاتی روبرو بودیم.

او یاد آور شد: در آن زمان درخواستی به شرکت ملی نفت دادیم و گفتیم اگر می خواهید در ادامه مسیر موفق باشید و می خواهید عمر پالایشگاه طولانی شود با این سیستم قدیمی امکان پذیر نیست. ما می توانیم با یک مهندسی معکوس، نرم افزاری طراحی کنیم که همه پروسه پالایشگاه از آغاز تا پایان را مدیریت کنید. رادفر می گفت این نرم افزار چیزی شبیه جعبه سیاه هواپیما است. می توان در زمان وقوع هر مشکل و برای بررسی علت، به آن مراجعه کرد.

ارتباط با شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برای کاهش مشکلات  

او یادآوری کرد در آن سال ها صنایع بزرگ به برند ایرانی و کار جوانان اعتمادی نداشتند. برای حل این مشکل ارتباط با شهرک علمی و تحقیقاتی گرفتیم و با تاسیس شرکت در این مجموعه از برند شهرک برای معرفی نرم افزار تولیدی مان بهره بردیم.

نرم افزار تولید شده از نمونه های خارجی بهتر است

مجتبی رادفر می گوید هم اکنون 35 شرکت و صنعت از این نرم افزار تولید شده ما استفاده می کنند. به قول یکی از متخصصان آلمانی این نرم افزار از نمونه خارجی آن نیز بهتر است. اکنون به راحتی می توانیم این فناوری را صادر کنیم.

طراحی کیف الکترونیک آریا گام بعدی شرکت

او از توانمندی خود در حوزه  آی.تی. نیز سخن گفت. چندی پیش دوستی یک ایده جدید به ما داد که منجر به طراحی کیف الکترونیک آریا شد.

به گفته وی برای طراحی و انجام این طرح سه سال وقت گذاشته شد. ما موفق شدیم آن را در مدارس کشور پیاده سازی کنیم.

رادفر درباره طراحی این کیف الکترونیک می گوید:

کاری کردیم که پروسه آموزش برای معلم راحت و آسان باشد. در این راستا شروع به ابزارسازی کردیم. با چند مرحله معلم می تواند محتوای خوب آموزشی تهیه کند.  برای تحقق این موضوع کتاب های درسی را ملاک طراحی گذاشتیم.

تولید 50 هزار جزوه آموزشی

او گفت 50 هزار جزوه آموزشی تولید شد. این کیف الکترونیک نه تنها در ایران بلکه در خارج از کشور مورد استقبال قرار گرفت. با حضور در نمایشگاه کشور مالزی، مسوولان این کشور نیز خواستند این کیف را برای آنها به سه زبان طراحی کنیم. اما متاسفانه به دلیل تحریم ها ادامه همکاری میسر نشد. حتی آنها از ما خواستند به کشورشان برویم و با تاسیس یک شرکت  در آنجا مستقر شویم و فعالیت کنیم، ولی ما نپذیرفتیم.

کسب عنوان ایده برتر جهان برای طراحی کیف الکترونیک آریا

مهندس رادفر با بیان اینکه دانشگاه  توکیو همزمان این طرح ما را دیده بود گفت:

پارسال ( 1394 ) این دانشگاه با دعوت از ما به توکیو، جایزه ایده برتر جهان را به شرکت ما برای طراحی کیف الکترونیک اهدا کرد.

او معتقد است دانش آموزان باید برای خرید کتاب های کمک درسی هزینه های گزاف پرداخت کنند. در حالی که این کیف الکترونیک با کمترین هزینه قابل دسترسی است. این طرح مورد تایید وزارت آموزش و پرورش نیز قرار گرفته است. به گفته وی این طرح در سال نخست به صورت آزمایشی در اصفهان اجرا شد و دانش آموزان از این کیف استفاده کردند. یک همایشی نیز برای بررسی بازخورد استفاده از این کیف برگزار شد.

مهم برای ما کیفیت طرح بود و بارها در مسیر تحقیق و مطالعه، برنامه نویسی و طراحی را از نو آغاز کردیم. ما موفق شدیم کار را به صورت کیف الکترونیک آریا ارایه دهیم. کار نو و جدید انجام دادن در سیستم اداری بسیار سخت است.

مهندس رادفر بارها و بارها در سخنانش از مشکلاتی سخن گفت که سد راه فعالیت شرکت های دانش بنیان شده است.

او معتقد است متاسفانه در گردش کار اداری در کشور مشکل وجود دارد. کارهای جدید کردن خیلی سخت است. برای پذیرش طرح های نوآور و برتر محققین و شرکت های دانش بنیان، باید روش جدیدی در سیستم اداری کشور تعریف و ایجاد شود.

هزینه های تبلیغ در رسانه ملی کمر شرکت های دانش بنیان را می شکند

مهندس رادفر از هزینه گران تبلیغ در رسانه ها به ویژه رسانه ملی ( سیما ) شکایت کرد. وی گفت: این رقم های نجومی برای معرفی محصولات نوآور و برتر با عقل جور در نمی آید. یکی از حمایت ها که باید از شرکت های دانش بنیان در سطح ملی شود این است که برای تبلیغات عادی و تولیدات نوآوری شده، تفاوتی قایل شوند.

او گفت: در اکثر کشورها برای ایده های برتر محققان شان ارزش می گذارند. دولت ها سعی می کنند با معرفی گسترده و تبلیغ، آن را برند جهانی کنند.

اصفهان – خبرنگار روزنامه اطلاعات نفیسه یزدانی

چاپ در روزنامه اطلاعات 1395/09/07 صفحه 4

درباره ی سپهر5

سلام دوست مهربان ، ما آماده دریافت نظرات و راهنمایی های شما در مورد وب سایت پنج آسمان هستیم. روزنامه اطلاعات در خدمت مردم.

مطلب پیشنهادی

مروری بر آثار و خاطرات خبرنگار پیشکسوت روزنامه اطلاعات اصفهان

عبدالحسین جعفری شاهدانی، خبرنگار پیشکسوت روزنامه اطلاعات، سال 1323 در اصفهان متولد شد. علاقه او …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *