ذوب آهن پیشران توسعه راه‌آهن در کشور است

 مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان با بیان این که اهداف و برنامه‌
ریزی‌های این شرکت در سال گذشته محقق شد گفت: پارسال ذوب
آهن اصفهان ۵۰۰ هزار و ۸۰۱ تن میلگرد و ۸۸۶ هزار و ۴۲۲ تن تیر آهن
تولید کرد که این میزان تولید نسبت به سال قبل از آن به ترتیب ۶٫۴
درصد و  ۰٫۲ درصد افزایش یافته است.

راه اهن

مهدی کوهی افزود: پارسال 7 هزار و ۷۴۵ تن سایر مقاطع فولادی
همچون نبشی، ناودانی  و همچنین ۱۳۸ هزار و ۳۴۰ تن شمش چدن و

 

768هزار و ۱۹۷ تن شمش کالایی در این شرکت تولید شد.
وی با بیان این که شرکت ذوب آهن اصفهان به عنوان تنها تولیدکننده 
انحصاری ریل در کشور است گفت: در سال 1402 این شرکت ۲۱ هزار
و ۷۱۰ تن ریل تولید کرد که نسبت به سال پیش از آن ۴۴ درصد رشد
داشته است؛ حجم کلاف تولیدی در این مدت نیز به ۹۶ هزار و ۲۱۹ تن
رسید و در مجموع ذوب آهن اصفهان پارسال دو میلیون و ۵۳۵ هزار و

 

899  تن انواع محصول تولید کرد.
مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان با اشاره به این که این شرکت
پارسال یک میلیون و ۴۹۹ هزار و ۵۷۷ تن از محصولات خود را در بازار
داخلی و یک میلیون و ۵۵ هزار و ۳۶۵ تن را به بیش از ۲۰ کشور جهان
صادر کرد افزود: درآمد حاصل از فروش انواع محصولات در بازارهای
داخلی و صادراتی این شرکت به ترتیب به ۳۵۶ هزار و ۵۱۳ میلیارد
و ۷۴۷ میلیون ریال و ۲۱۶ هزار و ۶۸۱ میلیارد و ۱۲۹ میلیون ریال رسید
که این میزان با رشد ۳۸٫۶ درصدی و ۱۱٫۲ درصدی نسبت به
سال ۱۴۰۱ بود و در حال حاضر ذوب آـهن اصفهان دهمین صادرکننده
برتر کشور و اولین صادرکننده شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی
(شستا) است.
کوهی گفت: در سال گذشته، مجموع درآمد ذوب آهن اصفهان به ۵۷۳
هزار و ۱۹۴ میلیارد و ۸۷۶ میلیون ریال رسید که افزایش ۲۷ درصدی
نسبت به سال قبل از آن داشت.
وی در ادامه با بیان این که سال 1402، سال اصلاح ساختار مالی
شرکت ذوب آهن اصفهان بود، افزود: این شرکت اواخر پارسال از محل
مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت مشهود طبقه (زمین)، ۸۴۳ درصد
سرمایه خود را افزایش داد؛ بنابراین سرمایه ثبت شده شرکت با
افزایش بیش از ۵۹ همت (هزار میلیارد تومان)، از حدود هفت هزار
میلیارد تومان به بیش از ۶۶ هزار میلیارد تومان رسید و تحول شگرفی
در این مجموعه بزرگ صنعتی ایجاد شد.
مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان ادامه داد: افزایش سرمایه این
شرکت به بهبود ساختار مالی و خروج شرکت ذوب آهن اصفهان از
شمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت منجر خواهد شد و به دنبال آن ذوب
آهن می تواند از خدمات بانکی و گردش مالی مناسب‌تری برخوردار
شود؛ ضمن این که وضعیت اعتباری شرکت نیز بهبود پیدا می‌کند و
بی‌شک از مزیت‌های قانونی آن در آینده نیز بهره‌مند خواهد شد.
کوهی با بیان این که یکی از مهم‌ترین اهداف شرکت ذوب آهن اصفهان
توسعه تولید ریل به عنوان یک محصول استراتژیک بوده است گفت:
تاکنون بیش از ۱۸۰ هزار تن انواع ریل در این شرکت تولید و تحویل
راه‌آهن سراسری و مترو کلان‌شهرها قرار داده شده است.
وی افزود: پارسال خط مترو تجریش – پرند با استفاده از ریل ملی ذوب
آهن به بهره‌برداری رسید؛ راه‌آهن‌های همدان سنندج، تبریز – ایل‌گلی
و ایل‌گلی – میانه با استفاده از این محصول استراتژیک به بهره‌برداری
رسیدند.
مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان با بیان این که در نیمه نخست
امسال نیز دو خط ‌آهن رشت – انزلی و میانه – اردبیل با استفاده از ریل
ملی ساخت داخل به بهره‌برداری خواهند رسید گفت: امسال قرارداد
تامین ریل پروژه کریدور شرق با قرارگاه خاتم (ص) به امضاء می رسد
که این پروژه هم‌اکنون بیش از ۵۰ درصد پیشرفت دارد و امیدواریم
راه‌آهن چابهار – خاش – زاهدان با استفاده از ریل ذوب آهن تا پایان
امسال به بهره‌برداری برسد.
کوهی افزود: یکی دیگر از پروژه‌هایی که با شرکت ساخت و توسعه
زیربناهای حمل‌ و نقل کشور در دست اقدام داریم، تامین ریل پروژه
راه‌آهن شهرکرد – مبارکه به طول ۹۰ کیلومتر است؛ همچنین قرارداد
تولید ریل برای شرکت زیرساخت به زودی امضا خواهد شد؛ در بخش
مترو کلان‌شهرها نیز هم‌اکنون خطوط مترو دو اصفهان، تبریز، مشهد،
حال احداث است و در تلاش هستیم به هر میزان که نیاز داخل باشد،
این محصول استراتژیک را با تکیه بر دانش و استانداردهای بومی تولید
کنیم و در اختیار راه‌آهن سراسری و متروی کلان‌شهرهای کشور قرار
دهیم.
 وی با بیان این کهن ذوب آهن اصفهان به عنوان اولین تولیدکننده فولاد
به روش کوره بلند در کشور، همچنان با معضل تامین مواد اولیه  روبرو
است گفت: نیاز این شرکت به کنسانتره زغال‌سنگ در حالی حدود یک
میلیون و ۸۵۰ هزار تن در سال برآورد می‌شود که تولید این محصول
در ۱۵۳ معدن زغال کشور حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن می‌رسد؛
بنابراین چاره‌ای جز تامین باقی ‌مانده زغال مورد نیاز مجموعه از
بازارهای خارجی وجود ندارد.
مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان افزود: امیدواریم تولید کنسانتره
اولیه مهم در تولید فولاد به روش کوره بلند شویم و در آینده بتوانیم کک
و زغال را از داخل تامین کنیم.
کوهی گفت: اگر شرکت‌های داخلی با اجرای طرح‌های توسعه‌ای در
مسیر رشد تولید زعال‌سنگ و همچنین اشتغال‌زایی پایدار گام بردارند،
شرکت ذوب آهن اصفهان آمادگی دارد با انعقاد قراردادهای بلندمدت،
مشتری دائمی محصولات آن‌ها شود و خرید ۱۰۰ درصدی از تولیدات
این شرکت‌ها را برای حمایت از تولید داخل و اشتغال کارگر ایرانی
تضمین کند.
وی با بیان این که ذوب آهن اصفهان در تامین سنگ‌آهن نیز به 5
میلیون و ۷۰۰ هزار تن سنگ پلاسری درشت‌دانه و ریزدانه نیاز دارد
افزود: ذوب آهن اصفهان برنده مزایده فاز یک معدن ققنوس شد و سال
گذشته توانست یک میلیون تن از این معدن برداشت کند؛ در حال
مذاکره با وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه و نوسازی
معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) هستیم تا برداشت از این معدن
را به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن افزایش دهیم و بخش زیادی از نیاز خود
به سنگ‌ پلاسری از جمله درشت‌دانه و ریزدانه را از این طریق تامین
کنیم.
مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در ادامه با بیان این که این شرکت
گام‌های موثری برای کاهش آلاینده‌های زیست‌ محیطی در بخش‌های
آب، خاک و هوا برداشته و با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد
دانش‌بنیان ریاست جمهوری علاوه بر طرح جامع زیست‌محیطی، 6
پروژه زیست‌محیطی را در این رابطه تعریف کرده است گفت: ذوب آهن
به عنوان اولین تولیدکننده مقاطع فولادی در کشور، چاره‌ای جز حرکت
به سمت تحقق تولید سبز محصولات با ارزش افزوده بالا همچون ریل و
تیرآهن‌های بال‌پهن ندارد؛ بنابراین خود را موظف به اجرای طرح‌های
متنوع زیست‌محیطی با هدف تحقق صنعت سبز می‌داند.
 

درباره ی سپهر5

سلام دوست مهربان ، ما آماده دریافت نظرات و راهنمایی های شما در مورد وب سایت پنج آسمان هستیم. روزنامه اطلاعات در خدمت مردم.

مطلب پیشنهادی

فرودگاه هند

مدیر فرودگاه بخاطر این حرکت خطرناک برکنار شد +ویدئو

دو هواپیمای مسافربری در فرودگاه بمبئی هند نزدیک بود با هم برخورد کنند: یکی در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *