مدیرکل آژانس اتمی: باید چالش‌ها را کنار بگذاریم

به گزارش خبرنگار ما در اصفهان، رافائل گروسی دیروز در نشست خبری مشترک با محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه نخستین کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای در اصفهان افزود: روز دوشنبه نشست‌های مهمی را با مذاکره کننده ارشد و وزیر خارجه ایران در تهران داشتم، ما در مرحله حساسی هستیم و این شروع فعالیت‌های جدید میان ایران و آژانس است.

وی ادامه داد: یک‌سال قبل بر سر بیانیه مشترک توافق کردیم و آن سند مهمی بود که به امضا رسید و در آن درباره سطح همکاری های نظارتی و پادمانی و آنچه برای حل مسائل باقی مانده نیاز است، تاکید شد. این سند گام‌های اضافی که طرفین بایدبردارند و این گام‌ها با وجود کاستی‌ها برداشته شده را بیان می‌کند که امروز توافق کردیم این سند ادامه پیدا کند و مفاد آن معتبر است.
 ارائه پیشنهاد برای گام‌های عملیاتی به ایران
وی در پاسخ به این سئوال که آیا امروز الحاقیه تازه‌ای به متن بیانیه مشترک مارس ۱۴۰۱اضافه شد؟ گفت: قصد ما این نیست سند جدیدی را  ایجاد کنیم و مبنای ما همان سند مارس سال گذشته است. مهم است که بیانیه مشترک را بدون تغییر ادامه دهیم، چون ظرفیت حل مسائل را دارد که به مسائل جاری و حل مسایل پادمانی و گام‌های اضافی توجه دارد و ما امروز در مذاکرات بر برداشتن گام‌های ملموس در این باره توافق کردیم.
مدیرکل آژانس در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که در مورد نقش اسرائیل نگرانی‌هایی وجود دارد و اسرائیل نقش مخربی را ایفا می‌کند، شما چه اقدامی را در این باره انجام می‌دهید؟ اظهار داشت: ما به بازیگران خارجی توجه نمی‌کنیم مخاطب ما ایران است و نقش ایران را در نظر می‌گیریم. در امنیت و صلح منطقه ای و بین المللی منافعی وجود دارد که گاهی اوقات این منافع در تعارض قرار دارند که به آنها توجهی نمی کنیم و اقداماتی را با ایران برنامه ریزی می کنیم تا هر گونه شک و شبهه‌ای از برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد، زدوده شود و در مسیر صحیحی با همکاری جمهوری اسلامی پیش خواهیم رفت.
ضامن اجرای برجام در حوزه فنی هستیم
گروسی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر این که  بنا بر 15 گزارش آژانس، ایران به برجام پایبند بوده است و آمریکا یک جانبه از آن خارج شد، در این شرایط چطور از ایران انتظار دارید به همه تعهداتش در قالب برجام پایبند باشد؟ تاکید کرد: ما مشغول کار هستیم که این مشکل را حل کنیم. باید با ایران همکاری کنیم که به مسیر قبلی برگردیم و تلاش می کنیم شرایط را برای بازگرداندن ایران به مسیر قبلی تسهیل کنیم. ما ضامن اجرای برجام در حوزه فنی هستیم. می‌دانیم چه اقداماتی باید انجام شود و در حال هماهنگی جهت انجام آن اقدامات هستیم.
وی یادآور شد: باید با ایران همکاری کنیم تا به مسیر قبلی برگردیم و شرایط را برای بازگشت به برجام تسهیل کنیم و می‌دانیم که چه اقداماتی باید در این زمینه انجام شود.
رافائل گروسی همچنین دیروزدر سخنانی در دومین روز برگزاری کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای در اصفهان گفت: در زمان سختی هستیم، این منطقه در تنش‌های زیادی قرار دارد و اینجا در کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای می‌توانیم به راهکار موثر بیاندیشیم، من مطمئنم اگر به خوبی پیش برویم جوانانی که در خیابان‌های اصفهان دیده ام، شاد می‌شوند.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: به واسطه این کنفرانس می‌توانیم با هم کار کنیم و نتایج تحقیقات‌مان را زیر نور اعتماد به یکدیگر نشان دهیم، ما باید چالش‌ها را کنار بگذاریم و از پله‌های سخت و سیمانی بگذریم تا به هم افزایی میان ایران و جهان برسیم.
مدیرکل آژانس اظهار داشت: سالانه با 4 میلیون بیمار سرطانی در دنیا مواجهیم که با مرگ روبرو می‌شوند بنابراین باید اهمیت رادیوتراپی را جدی بگیریم چیزی که در ایران دنبال می‌شود.
سخنان اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی
رئیس سازمان انرژی اتمی هم در این نشست گفت: با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفتگوی سازنده و رو به جلویی داشته ایم.
محمد اسلامی افزود: اگرچه بدخواهان از تعامل ایران و آژانس ناخرسند هستند و با ادبیات مخرب سعی بر سیاه‌نمایی و کم ارزش نشان دادن دارند ولی معتقدیم توافق مشترک مبنای خوبی برای تعامل است و ما بر این خط مبنا به عنوان نقشه راه خود میان ایران و آژانس تاکید کردیم.
وی‌ ادامه داد: ما در این مذاکرات پیشرفت بیانیه مارس را به عنوان خط مبنا مثبت ارزیابی کردیم اگرچه به دلیل شرایط به وجود آمده در مسایل ایران و آژانس روند همکاری‌ها کند شد و هر دو طرف از این کندی ابراز ناخرسندی کرده بودند. از این پس تداوم تعاملات‌ با آزانس را بر مبنای بیانیه مشترک در 3 بخش دنبال می کنیم؛ اول موارد گذشته است که در سند برجام در قالب پی ام دی بسته شده بود. این ها مسایل خاص خودش  را دارد که آغشته به مسائل بیرونی و سیاسی است و نباید به دیگر بخش‌ها تسری داده شود. در این بخش موضوع مهم ۲مکان باقی مانده است، موضوع ناترازی مواد حل شد و بر حل ۲مکان باقی مانده تمرکز می‌کنیم.
اسلامی گفت: بخش دوم، درباره وضعیت موجود است که در چارچوب ان پی تی و پادمان انتظارات و کاستی‌ها را دنبال می کنیم و برای اقدامات هماهنگ برای پیشبرد وضعیت موجود اقدامات متقابل لازم را انجام می‌دهیم و بخش سوم که مدیرکل و شخص آقای گروسی مسئول آن است و باید گام هایی بردارند که برای آینده است. نقشی که مدیرکل به موجب وظایف قانونی برعهده دارد و باید تسهیل کننده باشد برای برداشتن موانع و حل مسایل مربوطه که عمدتا سیاسی است، در این رابطه حائز اهمیت است.
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ما توافق کردیم برای تهیه پیش‌نویس این 3 بخش معاونان دو طرف مذاکرات را دنبال کنند و اکنون هم مذاکرات در حال انجام است و همان طور که زمان پیش می‌رود نتایج مورد انتظار را دریافت کنیم. البته این آغاز یک فرایند است.
اسلامی ادامه داد: باید مراقبت شود تا در تعامل دو طرف اقدامات خصمانه علیه ایران که پایه‌گذاری شده با منشاء صهیونیستی است ، تاثیر نگذارد.
وی در ادامه در پاسخ به این سئوال که در سالهای اخیر شاهد تشدید تنش علیه ایران بودیم و شاهدیم که برجام و مذاکرات شکست خورده است با این حال حضور آقای گروسی تاثیر مثبتی در از سر گیری مذاکرات دارد یا خیر؟ گفت: حضور ایشان در امتداد تعاملات جاری در چارچوب ان پی تی و موافقت‌نامه پادمان جامع است. ایران از برجام خارج نشده است، آمریکا خارج شد و به تعهداتش عمل نکرد و دیگران هم به تبع آن اقدامی نکردند. ایران با حسن نیت در این توافق مانده و اکنون که کاهش تعهدات داده است، ملاکش برجام است. به علاوه قانون اقدام راهبردی ملاک عمل ماست و این ملاحظات را آقای گروسی مطلع هستند و اشاره کردند اکنون چارچوب‌های ان پی تی، موافقت نامه پادمان جامع و قانون اقدام راهبردی ایران است. شخص آقای گروسی هم البته جایگاه سیاسی ویژه دارند و یکی از توافقات امروز ما در سه بخش مورد اشاره همین تعاملات سیاسی است که می‌تواند اثرات متقابل داشته باشد.
بنا به این گزارش مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی دوشنبه
شب به همراه محمد اسلامی از پل تاریخی «خواجو» دیدن کرد.

هسته ای13

 

اصفهان – خبرنگار اطلاعات – محمدرضا کلاهدوزان
انتشار در روزنامه اطلاعات مورخ 1403/02/19 صفحه 4

درباره ی سپهر5

سلام دوست مهربان ، ما آماده دریافت نظرات و راهنمایی های شما در مورد وب سایت پنج آسمان هستیم. روزنامه اطلاعات در خدمت مردم.

مطلب پیشنهادی

تقسیم سود ۶۱۰ ریالی شرکت پالایش نفت اصفهان به ازای هر سهم

به گزارش روابط عمومی و بین الملل هلدینگ پترو پالایش اصفهان، مجمع عمومی عادی سالیانه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *