مرگ همچنان در جاده‌های ایران می‌تازد

مرگ در جاده‌های کشورمان پرسه می‌زند

و حوادث رانندگی در تعطیلات نوروز امسال،

نمونه روشنی از روزهایی از سال است که

طی آن ده‌ها نفر قربانی شدند.

بر پایه اعلام سازمان پزشکی قانونی، فقط در نوروز امسال یعنی از 25 اسفندماه 1402 تا 15 فروردین ماه، 1065 نفر انسان بر اثر حوادث رانندگی جان  خود را جاده‌ها از دست دادند و 17 هزار و 244 نفر هم مصدوم شدند که این آمار اسفبار، تن آدمی را می‌لرزاند.
هنوز آمار دهشتناک جانباختگان ناشی از حوادث رانندگی در صدر اخبار قرار داشت و کارشناسان درباره چرایی آن اظهار نظر می‌کردند که چند روز بعد از تعطیلات نوروز، یعنی در تعطیلات عید فطر 101 نفر دیگر در صحنه‌های این حوادث جان باختند که نشان می‌دهد این سریال غمبار گویا پایانی ندارد و در حال حاضر هم که این گزارش را می‌خوانید، معلوم نیست که چند هموطن دیگر بر اثر حوادث تلخ رانندگی جان دادند و خانوادههایشان داغدار آنان شده‌اند.
در حوادث رانندگی، افراد بسیاری هم دچار آسیب‌های جسمانی می شوند، به نحوی که سالانه بیش از 2000 نفر در کشورمان بر اثر تصادف‌های جاده‌ای دچار آسیب‌های نخاعی می‌شوند که رنج مادام‌العمر آنها آثار روانی و اقتصادی زیان باری برای آنان و خانواده‌هایشان در پی دارد.
طی 3 سال گذشته یعنی از سال 1400 تا پایان سال گذشته 52 هزار و 970 نفر انسان در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند و بی تردید جان باختن چنین جمعیتی از مردم کشورمان در تضاد با سیاست‌های جوان‌سازی و افزایش جمعیت است چون حفظ جمعیت جوان و مولد هم بخشی از این سیاست است، اما گزارش‌ها نشان می دهد که 70 درصد جانباختگان ناشی از حوادث رانندگی 20 تا 50 سال سن داشته‌اند‌ و این آمار تامل برانگیز گواهی می‌دهد که هر سال شمار بسیاری از جمعیت جوان کشور به راحتی قربانی‌ حوادث رانندگی می‌شوند و به نظر می‌رسد مسئولان دغدغه‌مند از این موضوع غافل شده‌اند و فقط بر افزایش موالید اصرار دارند!
انسان، جاده و خودرو

انسان، جاده و خودرو همواره مهمترین علل آمار دهشتناک قربانیان حوادث رانندگی در کشورمان اعلام می شود، ولی متاسفانه بررسی‌ها نشان می‌دهد در هیچ کدام از آنها نمره قابل قبولی نداریم که نمونه آن، اصرار برخی رانندگان در جاده‌ها بر رفتارهای پرخطر، وجود نقاط حادثه خیز در جاده‌ها و همچنین تولید خودروهایی ناایمن است که ارابه‌های مرگ لقب گرفته‌اند.
سریال بازی با جان و مال مردم به وسیله خودروهای ناایمن و غیر استاندارد در جاده‌های کشور ادامه دارد و تاکنون هیچ سازمان و نهادی هم پاسخگو آن نبوده است و معلوم نیست که این تراژدی کی قرار است پایان یابد، اما هم و غم مسئولان فقط افزایش مبلغ جریمه‌ها است تا شاید بتوانند با ابزارهای قهری و تنبیه رانندگان متخلف، رفتارهای انسانی در رانندگی را اصلاح کنند در حالی که نمی‌توان از سهم جاده و خودروها در کاهش آمار قربانیان تصادفات، چشم پوشی کرد.
هرچند عامل انسانی سهم بالایی در وقوع حوادث رانندگی دارد ولی کارشناسان راهنمایی و رانندگی اعتقاد دارند که حوادث رانندگی اجتناب‌ ناپذیر است و کوچکترین غفلت سبب بروز آن می‌شود ولی این دلیل نمی ‌شود در هر تصادفی افرادی جان خود را از دست بدهند.
به گفته آنان با ایمن ‌سازی جاده‌ها و وسایل نقلیه می توان بخشی از خطاهای رانندگی را جبران کرد و پیامدهای ناشی از حوادث رانندگی را کاهش داد، اما چرا تاکنون صنعت خودروسازی کشور اصلاح نشده است تا شاهد کاهش مرگ و میرها در تصادفات باشیم؟
رئیس پلیس راه استان اصفهان به خبرنگار اطلاعات می‌گوید: وجود خودروهای فرسوده و همچنین ناایمنی خودروهای داخلی یکی از علل افزایش جان باختگان ناشی از حوادث راننگی در جاده‌های اصفهان است. این خودروها بیشترین سهم را در تصادفات منجر به فوت در جاده‌های اصفهان دارند، به نحوی که سبب شده است با کوچکترین تصادف، خودروها واژگون و سرنشینان آنها فوت، مجروح و یا نقص عضو شوند که اگر به ایمنی خودروها و راه‌ها توجه ویژه‌ای شود تعداد قابل توجهی از جانباختگان ناشی از تصادفات در کشور کاهش می‌یابد.
سرهنگ علی مولوی می افزاید: از سال 1396تاکنون تعداد اندکی خودروهای فرسوده از رده خارج شده است.وی با بیان این که 58 درصد از تصادفات در جادههای اصفهان در محدوده 30 کیلومتری شهرهای استان به ثبت رسیده است، علت آن را ترکیب متفاوت ترافیکی در ورودی شهرها با جاده اعلام می‌کند و می‌گوید: ترکیب خودروهای سبک و سنگین و موتورسیکلت‌ها، عدم ساماندهی صنوف اطراف جاده‌ها و عدم ساماندهی راه‌ها و همچنین نبود کنارگذرهای ایمن، سبب افزایش حوادث رانندگی در محدوده شهرها می‌شود .
وجود 3200 نقطه حادثه‌ خیز در کشور

 به تازگی سیدکمال هادیانفر معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وجود 3200 نقطه حادثه‌ خیز در جاده‌های کشور گفته است‌ «بر اساس صورتجلسه پلیس و راهداری 887 نقطه حادثه‌‌خیز، پر حادثه بوده که از منابع داخلی وزارت راه و شهرسازی 412 نقطه ایمن شده است».
از این نقاط پر تصادف شناسایی شده بر اساس مصوبه کمیسیون ایمنی راه‌های کشور، 25 نقطه مربوط به استان اصفهان بود که به گفته مهدی فقهی، معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان 18 نقطه ایمن سازی شده ولی 7 نقطه حادثه خیز باقی مانده که به سبب وسعت طرح، نیازمند تأمین اعتبارات ملی و استانی است.
وی می‌افزاید: در گذشته هم 59 نقطه پر تصادف در استان اصفهان شناسایی شده بود که ایمن سازی این نقاط در قالب اعتبارات مصوب و غیر مصوب در دستور کار اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اصفهان قرار دارد.
فقهی با بیان این که از محل اعتبارات سفر رئیس جمهوری به استان اصفهان حدود 500 میلیارد تومان اعتبار برای ایمن سازی نقاط پر تصادف استان به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای اصفهان ابلاغ شده است، می‌گوید: مقرر شده است حدود 100 میلیارد تومان آن از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور، 100 میلیارد تومان از سوی سازمان برنامه و بودجه و 300 میلیارد تومان دیگر از محل مسئولیت های اجتماعی شرکت‌های فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان تامین اعتبار شود که 200 میلیارد تومان سازمان راهداری و سازمان برنامه و بودجه تامین اعتبار و هزینه شده است ولی تاکنون اعتباری از محل مسئولیت‌های اجتماعی 2 شرکت فولادسازی برای ایمن سازی نقاط حادثه خیز جاده‌های استان اصفهان واریز نشده و علیرغم پیگیری‌ها این اقدام‌ها به نتیجه نرسیده است.
تابستان و تعطیلی مدارس در پیش است و بسیاری از هموطنان‌مان عزم سفر می‌کنند که از هم اکنون باید تدابیری اندیشه شود تا در پایان تابستان شاهد آمار تاسفبار جانباختگان حوادث رانندگی نباشیم.
اصفهان – خبرنگار اطلاعات – محمدرضا کلاهدوزان
انتشار در روزنامه اطلاعات مورخ 1403/02/23 صفحه 10

درباره ی سپهر5

سلام دوست مهربان ، ما آماده دریافت نظرات و راهنمایی های شما در مورد وب سایت پنج آسمان هستیم. روزنامه اطلاعات در خدمت مردم.

مطلب پیشنهادی

ابراهیمی مدیرکل اموزش و پرروش

ماده 18 قانون شوراهای آموزش و پرورش در مُحاق

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان خواستار اجرای ماده 18 قانون شوراهای آموزش و پرورش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *