قطب آینده انرژی اتمی ایران در اصفهان راه اندازی می‌شود

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی گفت:
جمهوری اسلامی همانند بسیاری از کشورهای جهان
با اراده مصمم، فناوری هسته ای را گسترش می دهد.

اتمی2

محمد اسلامی در مراسم افتتاح سی‌ امین کنفرانس ملی هسته‌ ای ایران و نخستین کنفرانس بین‌ المللی علوم و فنون هسته ‌ای سال ۲۰۲۴که به میزبانی اصفهان در حال برگزاری است، افزود: امروز دنیا با تغییر اقلیم مواجه و اراده جمعی کشورها برای صفر کردن کربن تا سال 2050 میلادی به یک میثاق تبدیل شده است.
وی گفت: بر اساس تصمیم نشست اجلاس «کوپ 28» تعداد نیروگاه هسته ای در دنیا 3 برابر هدفگذاری شده است و ما بیش از پیش و شتابان تر در جهت نشر و گسترش فناوری هسته ای برای رسیدن به انرژی پاک و پایدار تلاش خواهیم کرد.
اسلامی با بیان این که جمهوری اسلامی اراده رسیدن به تولید 20 هزار مگاوات برق هسته ای را تا سال 1420 برنامه ریزی کرده است و این طرح را در سواحل شمالی و جنوبی کشور اجرا خواهد کرد افزود: از کشورها و موسسه هایی که در این حوزه آمادگی سرمایه گذاری در این حوزه را دارند استقبال می کنیم.
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به این که نخستین نیروگاه هسته ای جمهوری اسلامی پارسال دهمین سال خود را پشت سرگذاشت، افزود: این نیروگاه طی این سال ها بیش از 63 میلیارد کیلوات ساعت انرژی برق وارد شبکه سراسری کرد که این میزان انرژی تولیدی موجب شد تا 60 میلیون تن آلاینده حذف شود و موجب عدم استفاده از 103 میلیون بشکه نفت شد.
اسلامی با بیان این که گسترش فعالیت های هستهای موجب توسعه منابع انسانی هم می شود، ادامه داد: در این باره حداکثر تا 2 ماه آینده نخستین مرکز آموزش بین المللی علوم و فنون هسته ای را در اصفهان افتتاح خواهیم کرد و این مرکز به قطب تاثیرگذار برای تامین نیروی انسانی برنامه های حال و آینده سازمان انرژی اتمی ایران تبدیل خواهد شد.
 همکاری با آژانس
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با تاکید بر این که همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی در چارچوب پادمان و ام پی تی در سرلوحه سیاست ها و راهبردیهای جمهوی اسلامی ایران قرار داردافزود: به گواه گزارش های مستمر آژانس بین المللی انرژی اتمی، 22 درصد مجموع بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته ای جهان در سال 2023 مربوط بازرسی از تاسیسات هسته ای جمهوری اسلامی بوده است.
اسلامی افزود: در حالی ظرفیت نصب شده تاسیسات هسته ای ما 3 درصد ظرفیت های جهان است که 22درصد بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته ای جمهوری اسلامی بوده که این حجم از بازرسی در طول تاریخ از هیچ کشوری انجام نگرفته است که امیدواریم با توجه به تعاملات و تهاجم رسانه ای و روانی که علیه برنامه هسته ای کشورمان در حال انجام است، آژانس بین المللی انرژی اتمی هم بتواند نقش خود را به عنوان یک نهاد بین المللی به طور مستقل و به دور از نفوذها و فشارهای سیاسی ایفا کند و تسهیلات را به همانگونه که در اساسنامه و وظایف  آژانس بین المللی انرژی اتمی تعریف شده است فراهم کند، به نحوی که همه کشورها بتوانند از علوم و فنون هسته ای به طور عادلانه بهره مند شوند.
وی گفت: نخستین کنفرانس بین‌ المللی علوم و فنون هسته ‌ای سال ۲۰۲۴میلادی به میزبانی اصفهان برگزار شد و امیدواریم بتوانیم این کنفرانس را به طور 2 سالانه ادامه دهیم و از پرتو همکاری ها و مشارکت ها بدون نفوذ نظام سلطه، علوم و فنون هسته ای به سهولت در اختیار کشورهای نیازمند قرار بگیرد.
چالش های جهانی، نیازمند پاسخ های جهانی است
همچنین رئیس سی امین کنفرانس ملی هسته ای و نخستین کنفرانس بین المللی فنون هسته ای ۲۰۲۴و رئیس انجمن هسته ای ایران با بیان این که دنیای امروز با چالش های بسیار بزرگی مواجه است، افزود: شاید هیچ زمانی مثل امروز بشر دچار چالش خود ساخته خود نبوده است.
جواد کریمی ثابت افزود: ابر چالش هایی نظیر محیط زیست، تغییرات اقلیمی و اسیدی شدن آب اقیانوس ها و میکروپلاستیک ها و موضوعاتی مثل امنیت انرژی، تامین انرژی، امنیت تامین غذا، آب و موضوعاتی که به طور مستقیم به ادامه حیات بشری ربط دارد، چالش هایی است که جهان با آن مواجه شده است.
وی گفت: همه اندیشمندان معتقدند پاسخ به این چالش ها یک پاسخ جهانی است و به عبارت دیگر، چالش های جهانی، نیازمند پاسخ های جهانی است و کنفرانس ها و نشست های بین المللی بستری مناسب برای طرح چنین موضوعات و یافتن راهحلهایی برای این موضوعات است.
رئیس سی امین کنفرانس ملی هسته ای با تاکید بر این که بدون شک، فناوری هسته ای یکی از فناوریهای کاملا اثبات شده است که می تواند خیلی خوب و دقیق به برخی از این چالش ها پاسخ بدهد،ادامه داد: انجمن هسته ای ایران در چارچوب دکترین جمهوری اسلامی که اشاره دارد « فناوری صلح آمیز هسته ای برای همه، سلاح هسته ای برای هیچکس» و با شعار فناوری هستهای برای توسعه پایدار این همایش و این کنفرانس را برنامه ریزی کرده و در حال اجراست.
رئیس انجمن هسته ای ایران گفت: نگاه مسئولانه جمهوری اسلامی به تعهدات بین المللی در حوزه محیط زیست و همچنین نگاه رشد اقتصادی کشور سبب شده است که تمرکز بر روی فناوری هسته ای و تولید ۲۰هزار مگاوات برق هسته ای جدی باشد.
کریمی ثابت با تاکید بر این که سی امین کنفرانس ملی هسته ای و نخستین کنفرانس بین المللی فنون هسته ای سال ۲۰۲۴میلادی در 16 پنل و 13 محور کار خود را آغاز کرده است، افزود: با ارایه مقالات و مطالبی که در این کنفرانس عرضه می شود.
شهرام ملازاده ، همچنین معاون اقتصادی سازمان انرژی اتمی در حاشیه این کنفرانس بین‌المللی گفت: این که در بحث داروهای ضد سرطان بی‌نیاز از کمک کشورهای دیگر هستیم بحثی است که باید به آن بالید و شاید خیلی از مردم کشورمان هم از این موضوع اطلاع ندارند.
بنا به این گزارش برپایی نمایشگاه آخرین دستاوردهای صنعت هسته‌ای برای دانشجویان و پژوهشگران از برنامه های این کنفرانس 3 روزه است.
«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم امروز در این کنفرانس شرکت خواهد کرد و قرار است در جمع خبرنگاران به سئوالات پاسخ دهد.
اصفهان – خبرنگار اطلاعات – محمدرضا کلاهدوزان
 انتشار در روزنامه اطلاعات مورخ 1403/02/18 صفحه 4

درباره ی سپهر5

سلام دوست مهربان ، ما آماده دریافت نظرات و راهنمایی های شما در مورد وب سایت پنج آسمان هستیم. روزنامه اطلاعات در خدمت مردم.

مطلب پیشنهادی

توقیف1خودرو

توقیف خودروی ۴۰ میلیاردی قاچاق در نطنز

فرمانده انتظامی شهرستان نطنز از شناسایی و توقیف خودروی ۴۰ میلیاردی قاچاق در یکی از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *