فرسودگی 80درصد تاکسی های اصفهان

مدیرعامل سازمان مديريت و نظارت بر تاکسيرانی شهرداری اصفهان با

اشاره  به  حدود 9000  دستگاه  تاکسی زرد رنگ «پلاک قرمز» در  شهر

اصفهان گفت: حدود 7200 دستگاه معادل 80 درصد آنها بالای 10 سال

سن دارند و فرسوده اند.

محمد پرورش افزود: بیشتر این تاکسی های فرسوده در شهر تردد دارند

و نوسازی تاکسی های فرسوده اصفهان نیازمند تسهیلات بانکی کم بهره

است.

وی با بیان این که میانگین سن تاکسی های زرد رنگ شهر اصفهان بالای

12 سال است  گفت: سازمان  مديريت و  نظارت بر  تاکسيرانی  شهرداری

اصفهان  شهریور ماه پارسال طرح تحول  ناوگان تاکسیرانی  را برای  افزایش

عمر متوسط ناوگان و همچنین از رده خارج کردن تاکسی های فرسوده تهیه

کرد که اسقاط بدون جایگزین و نیز اسقاط تاکسی فرسوده با خودرو نو جایگزین

از موارد طرح یاد شده است.

از سال  1401 و  طی 3 سال 6000 تاکسی  فرسوده  با پرداخت تسهیلات بانکی

نوسازی شود  ولی به دلیل عدم تمکن مالی رانندگان تاکسی و همچنین کوتاهی

در پرداخت تسهیلات بانکی این کار محقق نشد.

پرورش  گفت:   در 29 دی ماه 1401 طی جلسه ای   که  با حضور  علی سلاجقه

رییس  سازمان  حفاظت محیط زیست  و  همچنین معاون عمرانی وزارت کشور در

محل استانداری اصفهان برگزار گردید، مصوب شد 2000 دستگاه تاکسی فرسوده

شهر  اصفهان  از  محل  تسهیلات  صندوق  ملی  محیط  زیست،  نوسازی  و 3000

دستگاه  تاکسی فرسوده  دیگر نیز با حمایت های وزارت کشور نوسازی شود که آن

مصوبه هم محقق نشد.

وی افزود: طی جلسه ای که امسال با مسئولان صندوق ملی محیط زیست در دفتر

شهردار اصفهان برای نوسازی ناوگان فرسوده تاکسیرانی اصفهان برگزار گردید، مقرر

شد 1000 دستگاه تاکسی فرسوده این شهر با استفاده از تسهیلات صندوق ملی محیط

زیست نوسازی شود و برای این کار قرار شد 100 میلیارد تومان اعتبار از صندوق ملی

محیط زیست و 100 میلیارد تومان نیز شهرداری در یک بانک بلوکه کنند تا از امتیاز آن،

تسهیلات بانکی کم بهره به رانندگان تاکسی پرداخت شود تا روند نوسازی تسریع شود

ولی  متاسفانه  علیرغم  پیگیری های متعدد  شهرداری  اصفهان  ولی  هنوز مسئولان

صندوق ملی محیط زیست اعتباری تخصیص ندادند.

مدیرعامل سازمان مديريت و نظارت بر تاکسيرانی شهرداری اصفهان با بیان این که عدم

توان مالی بسیاری از رانندگان برای نوسازی تاکسی فرسوده و همچنین افزایش سالانه

قیمت  هر  دستگاه تاکسی نو از چالش های جدی برای  نوسازی ناوگان  تاکسی  شهر

اصفهان است گفت: تمام هزینه نوسازی هر دستگاه تاکسی فرسوده بر عهده راننده است

و دولت هیچ کمک به رانندگان برای نوسازی تاکسی فرسوده نمی کند.

پرورش  با  اشاره به این که هر دستگاه  خودرو سمند در سال 1400 حدود  155 میلیون

تومان  بود و  پارسال 270 میلیون  تومان شد  و امسال  نیز  هر  دستگاه خودور سمند به

360 میلیون  تومان  افزایش یافته است  گفت:  با  افزایش  قیمت  خودرو  در عمل بسیاری

رانندگان نمی توانند تاکسی خود را نوسازی کنند و فقط می توان از طریق پرداخت تسهیلات

بانکی کم بهره به رانندگان برای نوسازی تاکسی ها کمک کرد.

وی با بیان این که مراکز اسقاط خودرو فرسوده در اصفهان، هر تاکسی فرسوده را بین 63

میلیون تا 110میلیون تومان می خرند که این قیمت به نوع خودرو بستگی دارد افزود: هر

دستگاه تاکسی فرسوده که اسقاط می شود، یک دستگاه سمند سورن پلاس جایگزین آن

خواهد شد و در حال حاضر قیمت این خودرو 373 میلیون تومان است و بسیاری از رانندگان

تاکسی  نمی توانند  مابه التفاوت  یک  تاکسی فرسوده با تاکسی نو را از جیب بپردازند و اگر

تسهیلات  بانکی  کم بهره برای  نوسازی  تاکسی های  اصفهان  پرداخت  نشود، تاکسی های

فرسوده اصفهان عملا نوسازی نخواهند شد.

مدیرعامل  سازمان مديريت  و نظارت  بر  تاکسيرانی شهرداری اصفهان گفت: از سال 1400 تا

1401 حدود  400 دستگاه تاکسی  شهر اصفهان  نوسازی و  حدود 200  دستگاه  تاکسی نیز

بدون جایگزین اسقاط شد ولی تسریع در نوسازی تاکسی های فرسوده شهر اصفهان نیازمند

تسهیلات ویژه بانکی است.

پرورش افزود: بیشتر تاکسی های برقی در کشور وارداتی است و قیمت بالایی هم دارند و بدون

حمایت مالی دولت عملا امکان جایگزینی تاکسی های برقی با تاکسی فرسوده بنزین سوز و یا

گاز سوز در شهر اصفهان وجود ندارد.

اصفهان – خبرنگار اطلاعات – محمدرضا کلاهدوزان –  25/09/1402

درباره ی سپهر5

سلام دوست مهربان ، ما آماده دریافت نظرات و راهنمایی های شما در مورد وب سایت پنج آسمان هستیم. روزنامه اطلاعات در خدمت مردم.

مطلب پیشنهادی

تقسیم سود ۶۱۰ ریالی شرکت پالایش نفت اصفهان به ازای هر سهم

به گزارش روابط عمومی و بین الملل هلدینگ پترو پالایش اصفهان، مجمع عمومی عادی سالیانه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *