انفجار بندرعباس و پیامدها ، دنیایاقتصاد : انفجار دو روز پیش در بندر شهید رجایی بندرعباس علاوه بر تلفات انسانی و بیش از 1000 نفر مصدوم، به عنوان مهمترین بندر تجاری کشور، تاثیرات گستردهای بر صنعت خودروی ایران برجای میگذارد.

سایت اعتماد آنلاین نوشت :
جزئیات جدید از انفجار شدید در اسکله شهید رجایی بندرعباس؛ از تخلیه کامل روستای خونسرخ تا مصدومیت ۹۰ درصد کارگران و کارکنان شرکتی که انفجار در محوطه آن رخ داد
یک منبع آگاه در مورد حادثه انفجار بندرعباس به «اعتماد» میگوید: «هنوز آمار تلفات و مصدومان کامل نشده است.
چون برخی از افراد زیر آوار ناشی از انفجار ماندهاند. تمام اهالی روستای خونسرخ که نزدیکترین روستا به بندر شهید رجایی است، مجبور به تخلیه شدهاند.»

ظهر روز 6 اردیبهشت ماه 1404 انفجار شدیدی در اسکله شهید رجایی در بندرعباس رخ داده و خسارتهای زیادی را به بار آورده است.
دود ناشی از انفجار در سراسر بندرعباس قابل مشاهده بوده است.
طبق اعلام مسوولان تعداد کشته ها و مصدومین دقیقا معلوم نیست، فعلا کشته ها 40 نفر و مجروحان به بیش از 1000 نفر رسیده است.
بهطوری که پایگاه انتقال خون بندرعباس در یک فراخوان اعلام کرده که تمامی گروههای خونی به ویژه گروه خونی O منفی مورد نیاز است.
یکی از رسانه های محلی به «اعتماد» میگوید:
«مصدومان در بیمارستانهای صاحبالزمان و شهید محمدی بستری شدهاند. همچنین مدرسه رجایی نیز دچار خسارات شدیدی شده است.»
شدت انفجار به حدی بوده که باعث ایجاد خسارت و آسیب زیادی شده است.
بسیاری از خودروها مچاله شده و ساختمانهای اداری نزدیک محل حادثه هم خسارتهایی دیده اند.
«اعتماد» پس از وقوع این حادثه سعی کرده با تعدادی از مسوولان استان هرمزگان صحبت کند،
اما هیچ کدام از آنها حاضر به مصاحبه نشدهاند؛ چرا که سازمان مدیریت بحران طی اطلاعیهای از مسوولان درخواست کرده است:
«تا زمان اطفای حریق و مشخص شدن علت و ابعاد حادثه انفجار در بندر شهید رجایی از مصاحبه با رسانهها خودداری کنند.»
—–
اعلام عزای عمومی برای ” انفجار بندرعباس و پیامدها “
دنیای اقتصاد نوشت:
طبق اخبار و تصاویر رسیده، خودروهای وارداتی که در این بندر دپو شده بودند، با آسیب جدی مواجه شدهاند.
علاوه بر این قطعات وارداتی که در محل انفجار وجود داشتند نیز آسیب دیده اند.
گمرک ایران اعلام کرده است که هر چند کالاهای اساسی جزو کالاهای آسیب دیده نبوده اند، اما خودرو و قطعات در لیست اقلام خسارت دیده قرار دارند.
اهمیت این بندر در صنعت خودرو را نمی توان نادیده گرفت.
واردات خودرو و قطعه از امارات به عنوان مهمترین مبدا وارداتی به کشور از جمله در حوزه خودرو، به بندر شهید رجایی انجام میشود.
این حادثه در شرایطی اتفاق افتاده که صنعت قطعه کشور نیز با چالش های جدی مواجه است.
دبیر انجمن قطعه سازان کشور روز گذشته در گفت و گو با «دنیایاقتصاد» اعلام کرد
توقف خطوط تولید قطعه سازی به دلیل کمبود مواد اولیه آغاز شده است.
حالا با وقوع این انفجار، دو مشکل اساسی گریبانگیر صنعت خودرو شده است.
قطعات وارداتی مورد نیاز خودروسازان که در محل انفجار آسیب دیده اند دیگر قابل استفاده نیستند.
در یک نمونه از اهمیت این موضوع، ۱۹ مهر سال 1403
رئیس کل دادگستری هرمزگان از ترخیص فوری ۱۸۰ کانتینر قطعات خودرو هایما از بندر شهید رجایی بندرعباس با دستور ویژه قضایی برای تامین نیاز خطوط تولید شرکت ایرانخودرو خبر داده بود.
این نشان میدهد حجم قابلتوجهی از قطعات وارداتی خودرو از طریق این بندر ترخیص میشود.
از طرف دیگر امکان تامین قطعات از تولیدکنندگان داخلی نیز به شدت محدود شده است
آنها نیز با کمبود مواد اولیه مواجه هستند. خودروهای وارداتی آسیب دیده در بندر نیز امکان تزریق به بازار را ندارند.
بنابراین پیشبینی میشود در چند ماه آینده، بازار خودرو با چالش های جدی در زمینه عرضه مواجه شود.
—–
حادثه انفجار معدن طبس در مهر 1403
بر اساس اخبار دریافتی از منابع محلی، نشت گاز حوالی ساعت ۲۱ شنبه شب در یکی از کارگاه های شرکت زغال سنگ شرکت معدنجوی سبب بروز انفجار شده است.