لزوم تغییر نگرش شرکت های دانش بنیان

 شرکت های دانش بنیان باید انتظاراتشان را از مجموعه های دولتی به صفر برسانند چرا که تجربه نشان داده است هر جایی شرکت ها مستقل عمل کرده  موفق بوده اند.

مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور فرا تحقیق سپاهان با بیان این مطلب افزود: وظایفی بر عهده دولت ها واگذار شده است که انجام می دهند ولی شرکت های دانش بنیان باید متفاوت فکر کنند.
مهندس حمید سعادت نیا گفت: شرکت های مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی نباید انتظار داشته باشیم که همه مشکلات را مسوولان شهرک حل کند چون این کار جواب می دهد و این چالش را باید خودمان حل کنیم و اگر شرکت ها بخواهند ادامه فعالیت داشته باشند، می بایست مشکلی را در بخش های مختلف همچون صنعت حل کنند و منافع مشترکی پیدا کنند که یکی از آنها سرمایه گذاری به صورت (بی – او – تی) است.
او، ادامه داد: شرکت ما در این خصوص ورود پیدا کرده است؛ بطوریکه از سرباره های تولیدی در فولاد مبارکه علاوه بر استحصال دوباره آهن، مصالح ساختمانی نیز تولید می کنیم و با این کار به سود دو طرف است.
وی گفت: شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک های علم و فناوری از لحاظ مالی ضعیف هستند و لازم است مکانیزیم های جدیدی برای ورود آنها برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف فراهم شود.
او افزود: خوشبختانه در 3-2 سال گذشته تسهیلات خوبی برای شرکت های دانش بنیان فراهم شده است که مهمترین آنها معافیت های مالیاتی بود که از امسال اجرایی شده است.
مدیر عامل شرکت مهندسین مشاور فرا تحقیق سپاهان در ادامه با اشاره به اینکه شرکت های ایرانی در بخش اجرای خدمات مهندسی بسیار قوی هستند اما مسائلی همچون اعمال تحریم ها سبب شده است تا خیلی نتوانیم با شرکت های خارجی کار کنیم گفت: امروز شرکت های دانش بنیان سهم شرکت های خارجی را در اجرای طرح های صنعتی در کشور به حداقل ممکن رسانده اند و در تلاشیم تا از طریق معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری، سهم شرکت های داخلی را در اجرای طرح های صنعتی  در کشر افزایش دهیم.
 مهندس سعادت نیا، مهمترین ضعف کشورمان در اجرای طرح های صنعتی را ضعف مدیریتی دانست و گفت: طولانی شدن اجرای طرح ها، دوباره کاری شدن و اجرای طرح ها با هزینه های زیاد را ناشی از ضعف مدیریتی است که این ضعف هم با برنامه ریزی هایی که دولت در حال انجام است، در حال بر طرف شدن است.
مدیر عامل شرکت مهندسین مشاور فرا تحقیق سپاهان که مجری طرح هایی همچون تولید ریل ملی در ذوب آهن اصفهان، گندله سازی 5 میلیون تنی گلگهر است، افزود: اگر بتوانیم زمان طرح های فولاد سازی را به استانداردهای جهانی برسانیم و یک طرح فولاد سازی را  2 تا 3 ساله اجرا کنیم می توانیم ظرفیت تولید فولاد را در کشور به 55 میلیون تن در سال برسانیم.
مهندس سعادت نیا گفت: با توجه به تاکید بر تکمیل زنجیره فولاد در کشور به عنوان یکی از برنامه های اساسی دولت در ستاد اقتصاد مقاومتی و ابلاغ دولت به برخی از بانک‌های عامل برای افزایش سطح همکاری‌ها با صنایع به ویژه در بخش تولید فولاد و آهن ولی هنوز برخی از پروژه های ما به دلیل عدم تامین مالی و عدم حمایت  متوقف و همچنین برخی از آنها به دلیل عدم پرداخت های منظم با مشکل نقدینگی روبرو هستند.

اصفهان – خبرنگار اطلاعات – محمدرضا کلاهدوزان

بازنشر از روزنامه اطلاعات 1396/06/20صفحه 9

 

درباره ی سپهر5

سلام دوست مهربان ، ما آماده دریافت نظرات و راهنمایی های شما در مورد وب سایت پنج آسمان هستیم. روزنامه اطلاعات در خدمت مردم.

مطلب پیشنهادی

طراحی و ساخت دستگاه تصفیه آب شرکت دانش بنیان کاشفان نیلفام

طراحی و ساخت دستگاه تصفیه فاضلاب بیولوژیکی در اصفهان شرکت دانش بنیان کاشفان نیل فام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *