ماه پیروزی بر شیطان

امام سجاد(ع)  درقسمتی  دعای وداع با ماه مبارک رمضان می‌فرماید:
«السلام علیک من ناصر اعانَ عَلی الشیطان و صاحب سهل سبل الاحسان»؛         سلام بر تو ای رفیقی که کمک کردی تا بر شیطان مسلط شدیم.
انسان در این ماه بر شیطان مسلط می‌شود و به خاطرات شیطانی گوش فرا نمی‌دهد. تو برای ما مصاحب خوبی بودی که توانستیم بر شیطان پیروز شویم. ما نه تنها در بعد سلبی از دست شیطان نجات پیدا کردیم و کار بد نکردیم، در بعد اثباتی هم پیروز شدیم. راههای خیر را به خوبی و آسانی طی کردیم. اگر در غیر ماه مبارک کار خیر را به سختی انجام می‌دادیم، در این ماه به آسانی انجام دادیم. تو باعث شدی که راه احسان را با سهولت طی کنیم.

«السلام علیک ما اکثر عُتقاء الله فیک: سلام بر تو ای ماهی که خدا بنده‌های بسیاری را در آن آزاد کرده است.» خدا آنان را که گرفتار آتش و رذائل اخلاقی بودند، از دست این بندها آزاد کرد و نعمتی بهتر از آزادی نیست.
امام صادق(ع) فرمود: «من رفض الشهوات فصار حُرّا: اگر کسی شهوت را ترک کند، آزاد می‌شود» و نعمتی بالاتر از آزادی و آزادگی نیست که انسان گرفتار شهوت و غضب و برده هوی نباشد و زمامش را به دست هوس نسپرد.
«و ما اسعد من رَعی حُرمتک بک: چقدر سعادتمند شد آن که احترام تو را حفظ کرد» و مواظب بود تا در این ماه حرف بد نزند و خیال و گناه بد نکند.
«السلام علیک ما کان امحاکَ للذنوب و استرکَ لانواع العُیوب: سلام بر تو که عیب را می‌پوشانی و گناه را محو می‌کنی.» ابتدا پوشاندن است و بعد مغفرت. خدا اول می‌پوشاند، که آبروی انسان محفوظ باشد و سپس می‌بخشد. این ستار زمینه آن غفار را فراهم می‌کند. انسان اگر آبروی دیگران را حفظ کند، خدا هم آبروی او را حفظ می‌کند.
روزنامه اطلاعات تاریخ 1403/01/21 صفحه 6

درباره ی سپهر5

سلام دوست مهربان ، ما آماده دریافت نظرات و راهنمایی های شما در مورد وب سایت پنج آسمان هستیم. روزنامه اطلاعات در خدمت مردم.

مطلب پیشنهادی

نشست خبری استاندار اصفهان

اجرای 25 برنامه برای جلوگیری فرونشست زمین در اصفهان

استاندار اصفهان با بیان این که آبخوان حوضه آبریز زاینده رود با کسری قابل توجهی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *